Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir dades estadístiques. Continuar navegant implica la seva acceptació. Més informació Acceptar

La gamificació a l’aula de secundària: aprenentatge actiu durant l’adolescència

Llengua catalana i literatura


Photo de freestocks.org a Unsplash

Quan parlem del concepte de la gamificació, entenem aquest com l’ús de la mecànica i dinàmiques pròpies del joc en entorns i espais on no s’hi duen a terme activitats lúdiques. És a dir, apliquem els avantatges del joc en entorns no lúdics per tal de potenciar aquells aspectes positius intrínsecs de tot procés de joc com són la motivació, la concentració, l’esforç per avançar en el procés, la col·laboració horitzontal entre els diferents membres participants i d’altres aspectes positius que es relacionen directament amb el joc.
Podem veure com aquest concepte lliga directament amb un altre concepte: el de l’aprenentatge actiu. Sabem que l’aprenentatge actiu dins de l’aula és una metodologia on la figura docent es converteix en facilitadora del procés d’aprenentatge. La persona docent és qui proposa una sèrie d’objectius a assolir i durant el procés adopta un rol de guia; mentre l’alumnat adopta un rol de lideratge del seu propi procés d’assoliment de competències i coneixements.

La gamificació o ludificació seria, doncs, un tipus d’aprenentatge actiu on emprant elements tangibles i/o digitals i estructurals propis del joc, aplicats dins de l’aula de secundària, es potencia la motivació. S’aconsegueix “reenganxar” l’interès de l’alumnat per assignatures que, sovint, són percebudes amb distància per la seva dificultat o per la manca de connexió amb els interessos de vida dels i les adolescents.

Estudis basats en l’experiència directa d’aplicar aquests processos a  l’aula de secundària ens mostren com l’alumnat aprèn conceptes relacionats amb la matèria a un nivell de profunditat més gran i sovint milloren els resultats acadèmics de la matèria ludificada. El joc facilita la motivació, l’atenció positiva i altres aspectes com ara la cooperació en el marc del grup-classe. La creació de grups multidisciplinars en competències fomenta la cohesió de grup i i el desenvolupament de la intel·ligència emocional.

A Flip som plenament conscients d’aquests avantatges que suposa aplicar les tècniques de joc dins de l’aula de secundària, per això hem dissenyat una sèrie d’activitats que aproximen a l’alumnat a la literatura catalana i castellana i a l’aprenentatge de llengües estrangeres de manera lúdica.

Notícies relacionades

  • ESOQüestions a tenir en compte quan gamifiques l' aula: tipus d'alumnat, tipus de personatges jugadors

    Qüestions a tenir en compte quan gamifiques l' aula: tipus d'alumnat, tipus de personatges jugadors


    En aquests moments en què a Flip estem immersos en el desenvolupament de jocs i estratègies de gamificació per a primària i secundària, ens ha semblat una bona idea compartir amb vosaltres algunes consideracions que acostumem a tenir en compte en la conceptualització de les propostes, esperant que puguin ajudar-vos com a docents quan us plantegeu a classe desenvolupar un joc. Si esteu de ple immersos en la gamificació, és possible que ja tingueu aquests coneixements assimilats. No obstant això, per aquells que us inicieu en el tema, ens sembla interessant anar-vos donant algunes pautes útils.

  • ESOLearning by doing i life skills a les teves classes d'anglès de secundària

    Learning by doing i life skills a les teves classes d'anglès de secundària


    Life skills és el terme que s'utilitza en els països anglosaxons per referir-se a les habilitats que necessitem per viure una vida plena i assolir tot el nostre potencial. No hi ha una llista tancada i ordenada d'habilitats per a la vida. Certes habilitats poden ser més o menys rellevants per a una persona, depenent de les seves circumstàncies de vida, cultura, creences, edat, ubicació geogràfica, etc; però generalment es refereixen a qualsevol cosa, des de saber canviar un pneumàtic desinflat, fins a administrar un pressupost ajustat, passant per reaccionar correctament davant d'una situació inesperada, mostrar un bon desenvolupament d'habilitats socials ... La llista és interminable! No obstant això, tot i la manca de concreció d'aquestes habilitats, en els centres d'educació britànics les life skills són fonamentals i es tenen molt en compte en el dia a dia del desenvolupament dels estudiants a les aules. Així ens ho explica Monica Evason, la dinamitzadora de les nostres gimcanes en anglès ( preferim anomenar-les scavenger hunts) conceptualitzades per a alumnes de secundària.
A dalt