Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir dades estadístiques. Continuar navegant implica la seva acceptació. Més informació Acceptar

Learning by doing i life skills a les teves classes d'anglès de secundària

Llengües estrangeres




Life skills és el terme que s'utilitza en els països anglosaxons per referir-se a les habilitats que necessitem per viure una vida plena i assolir tot el nostre potencial. No hi ha una llista tancada i ordenada d'habilitats per a la vida. Certes habilitats poden ser més o menys rellevants per a una persona, depenent de les seves circumstàncies de vida, cultura, creences, edat, ubicació geogràfica, etc; però generalment es refereixen a qualsevol cosa, des de saber canviar un pneumàtic desinflat, fins a administrar un pressupost ajustat, passant per reaccionar correctament davant d'una situació inesperada, mostrar un bon desenvolupament d'habilitats socials ... La llista és interminable! No obstant això, tot i la manca de concreció d'aquestes habilitats, en els centres d'educació britànics les life skills són fonamentals i es tenen molt en compte en el dia a dia del desenvolupament dels estudiants a les aules. Així ens ho explica Monica Evason, la dinamitzadora de les nostres gimcanes en anglès ( preferim anomenar-les scavenger hunts) conceptualitzades per a alumnes de secundària.
Les gimcanes en anglès organitzades des de Flip no deixen de ser un exercici en el qual, fent servir la llengua anglesa, els estudiants d'ESO i Batxillerat han de posar en pràctica i en grup les seves life skills per aconseguir un objectiu comú. És clar que practiquen la gramàtica, el vocabulari, el listening, el spelling ... però això ho fem de manera indirecta! El focus i l'objectiu principal d'aquesta activitat en anglès és assolir una fita, assolir-la en grup, treballar els dots de lideratge, la tolerància a la frustració, aprendre fent ... Una hora i mitja d'activitat molt activa en anglès on afloren tant frustracions com moments reveladors, no només per als adolescents que hi participen, sinó també per a les professores i professors. Ens agrada veure com les i els alumnes es redescobreixen a ells mateixos i donen pistes a l'equip docent de què pot interessar-los treballar a classe!
 
"But it 's not fair. I was meant to win! "Ens diu Almudena enfadada al final d'un dels nostres scavenger hunts pel centre de Barcelona. Mónica li explica (en anglès, és clar) que aquest és el problema principal, que el seu objectiu no havia de ser que ella guanyés, sinó que guanyés el seu grup com a tal, com a equip a la recerca d'un objectiu comú, però que segurament no van guanyar per:

  • -Almudena va decidir ser la líder del grup sense comprendre les qualitats necessàries per a ser líder. No obstant això, l'equip guanyador tenia un líder que va aconseguir involucrar tots els membres del seu equip a l'apreciar les diferents qualitats de tots.
  • -Almudena no va treballar amb les seves companyes i companys com una unitat d'equip. Almudena va treballar sola, ocasionalment dient-li als altres el que estava succeint. No va aconseguir com a líder que estiguessin compromesos amb ella ni amb l'activitat.
  • -Almudena i el seu equip van fer trampes durant tota l'activitat, utilitzant els seus telèfons mòbils per a resoldre les activitats, tot i que el repte explicitava no fer-los servir. Es van servir de Google Translator per traduir els enunciats de la gimcana, prioritzant guanyar a aprendre a utilitzar els coneixements de la llengua anglesa que ja tenien per descodificar les instruccions.
  • -Almudena va intentar que altres equips s'equivoquessin mostrant falta d'esportivitat.
  • -Almudena va fer les activitats molt ràpid, sense llegir les instruccions amb deteniment, ella i el seu equip es van precipitar. Les presses no els van ajudar a focalitzar l'atenció ni a gaudir del procés i van fer que les activitats es resolguessin de forma parcial, perquè no es van aturar a entendre què se'ls estava demanant exactament.
  • -L'equip d'Almudena va trigar més temps del marcat a superar el repte, el que els va demostrar que no havien estat bons en les habilitats de gestió de temps.
No obstant això, i malgrat tot , Almudena, el seu equip i molts altres alumnes que participen en el nostre scavenger hunt, acaben l'activitat rebent un missatge clar: la vida no és només guanyar. Més important i més útil que saber com guanyar és saber com perdre. És una sensació meravellosa quan guanyem i rebem una gratificació; però quan perdem, si ens aturem a fer balanç del que ha passat, aprenem a reconèixer la necessitat d'agafar aire, aprenem a identificar la decepció del nostre fracàs, aprenem a ser humils i a felicitar el guanyador de forma sincera; i aprenem a reflexionar sobre què interioritzem de l'experiència tot i perdre.
 
Quines són les life skills essencials?

Ja hem començat aquest article afirmant que no hi ha una llista definitiva d'habilitats per a la vida. Diferents life skills seran més o menys rellevants en diferents moments de la vida d'una persona, per exemple:

-a l'institut o a la universitat necessitem habilitats d'estudi
-en comprar una casa, les habilitats de negociació poden ser necessàries
-necessitarem treballar en habilitats d'ocupabilitat per aconseguir una feina
-quan tenim una feina, les habilitats de lideratge i presentació poden ser útils, juntament amb altres habilitats
-quan comencem un projecte de família, necessitem habilitats per a ser mares i pares. També és probable que les habilitats de gestió i organització del temps es tornin importants.
-hi haurà moments en la nostra vida en què també necessitarem habilitats per solucionar conflictes, maneig de l'estrès, resolució de problemes ...
 
No obstant això, potser l'habilitat de vida més important és la capacitat i la voluntat d'aprendre. Aprenent noves habilitats augmentem la comprensió del món que ens envolta i ens equipem amb les eines que necessitem per viure una vida més productiva i satisfactòria, trobant maneres de fer front als desafiaments que la vida inevitablement ens presenta.
 
Almudena no va guanyar al seu dia el scavenger hunt, però li va brindar una bona oportunitat per reflexionar sobre l'experiència viscuda i adonar-se que havia après directament i indirectament tot un seguit d'habilitats, més enllà del premi que esperava rebre. Almudena va aprendre que l'important és acabar el dia fent balanç i amb la sensació que cada dia hem guanyat alguna cosa. I això és el que us proposem a les nostres gimcanes en anglès. També practicar la gramàtica, el vocabulari, el listening i el spelling, és clar. Però ja sabeu que la filosofia de Flip és learning by doing.
 
Les professores i professors ens agraïu molt aquesta activitat i aquest és el millor premi per a nosaltres. Donar als docents eines per descobrir que el que més motivarà als vostres alumnes en les classes d'anglès (i en la resta de matèries) és descobrir que aprenen coses útils per millorar la seva capacitat de resoldre els reptes diaris, enfortint l'autoestima, treballant la humilitat, l'entusiasme, les habilitats d'equip ...
 
Hem après tant de l'alumnat i de l'equip docent amb els scavenger hunt, que estem preparant dues dinàmiques noves i complementàries per al curs 2017-2018. En breu us ho desvetllem.


Reflexions de Monica Evason (Project Faro) i Ainhoa ​​M. Muguruza

Notícies relacionades

  • ESOQüestions a tenir en compte quan gamifiques l' aula: tipus d'alumnat, tipus de personatges jugadors

    Qüestions a tenir en compte quan gamifiques l' aula: tipus d'alumnat, tipus de personatges jugadors


    En aquests moments en què a Flip estem immersos en el desenvolupament de jocs i estratègies de gamificació per a primària i secundària, ens ha semblat una bona idea compartir amb vosaltres algunes consideracions que acostumem a tenir en compte en la conceptualització de les propostes, esperant que puguin ajudar-vos com a docents quan us plantegeu a classe desenvolupar un joc. Si esteu de ple immersos en la gamificació, és possible que ja tingueu aquests coneixements assimilats. No obstant això, per aquells que us inicieu en el tema, ens sembla interessant anar-vos donant algunes pautes útils.

  • ESOLa gamificació a l’aula de secundària: aprenentatge actiu durant l’adolescència

    La gamificació a l’aula de secundària: aprenentatge actiu durant l’adolescència


    Quan parlem del concepte de la gamificació, entenem aquest com l’ús de la mecànica i dinàmiques pròpies del joc en entorns i espais on no s’hi duen a terme activitats lúdiques. És a dir, apliquem els avantatges del joc en entorns no lúdics per tal de potenciar aquells aspectes positius intrínsecs de tot procés de joc com són la motivació, la concentració, l’esforç per avançar en el procés, la col·laboració horitzontal entre els diferents membres participants i d’altres aspectes positius que es relacionen directament amb el joc.
  • ESOPenseu que és pessimista el vostre alumnat de secundària?

    Penseu que és pessimista el vostre alumnat de secundària?


    Com és que el nostre cervell genera uns 60.000 pensaments diaris i només un 10% d’ells són positius? Aquesta és la pregunta de partida que plantegem al vostre alumnat en els nostres tallers de relaxació per a secundària.

  • ESODINÀMIQUES PER TREBALLAR L' AUTOESTIMA A SECUNDÀRIA

    DINÀMIQUES PER TREBALLAR L' AUTOESTIMA A SECUNDÀRIA


    Cada cicle educatiu té unes necessitats diferents. Per treballar l'autoestima a secundària és necessari centrar-se més en allò lúdic. En aquestes edats és convenient començar a aprofundir més en la identitat, qualitats i capacitats que tots tenim, de manera conscient i experimental. A més, hem de tenir en compte que a secundària el tema de les inseguretats és molt més delicat, de manera que haurem d'anar a poc a poc, evitant forçar els alumnes a mostrar-se tal com són des d'un principi.
A dalt