Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir dades estadístiques. Continuar navegant implica la seva acceptació. Més informació Acceptar

La teoria de les peces soltes i la creativitat en educació infantil

Intercomunicació i llenguatges


Imatge de la nostra instal·lació Espai d'Experimentació i joc lliure

Simon Nicholson, arquitecte nascut a Londres als anys 30, va teoritzar i presentar al món una teoria referent a la creativitat que poc a poc ha anat guanyant reconeixement i acceptació. Actualment, en un món on el sistema establert (tant l’educatiu com el quotidià) relega la creativitat a uns pocs “privilegiats”, les idees de Nicholson han anat prenent força per a un públic cada cop més exigent i preocupat per poder oferir als infants desenvolupar-se plenament com a éssers creatius.

Aquesta teoria es fonamenta en dues afirmacions: d’una banda, en l’afirmació que els éssers humans en la seva majoria son éssers creatius; i, de l’altra, en l’afirmació que a tots el infants els hi agrada jugar i experimentar amb diversos materials i formes, amb les olors, els gasos, els fluids i els diversos fenòmens físics existents. Nicholson relaciona directament el desenvolupament de la creativitat amb el joc durant la primera infància.

Nicholson, en clau d’arquitecte, va dur a terme aquest plantejament a l’hora de redissenyar els espais físics com parcs o escoles, incorporant materials solts (d’aquí ve el nom de la teoria) que permetessin explotar la curiositat, l’experimentació, la imaginació i, per tant, la creativitat.

Qui conegui el model educatiu Reggio Emilia, veurà com hi ha un fort paral·lelisme entre ambdós conceptes educatius, ja que situa l’infant com a ésser autònom capaç d’interactuar, d’experimentar i de construir, a partir dels diversos elements que es troben en el seu entorn més immediat.

Per tant, el punt focal d’aquesta teoria és permetre que l’infant adopti en el seu joc l’experimentació, amb elements que recreïn la diversitat de formes i d’elements, que li facilitin desenvolupar la curiositat. Com deia Nicholson, aquesta experimentació és més gran quant més són els elements i objectes presents. A més materials, més gran interacció amb aquests.

Notícies relacionades

  • Infantil 1r cicleMITJANS DE TRANSPORT: CINC IDEES PER TREBALLAR-LOS A EDUCACIÓ INFANTIL.

    MITJANS DE TRANSPORT: CINC IDEES PER TREBALLAR-LOS A EDUCACIÓ INFANTIL.


    Busqueu idees per treballar els mitjans de transport a l'aula? Us deixem cinc idees per fer-ho de manera manipulativa, treballant els sons, sent creatius, explorant llibres i sortint de classe. Comencem!
  • Infantil 1r cicleRecursos per treballar la tardor a Educació Infantil

    Recursos per treballar la tardor a Educació Infantil


    Han començat a arribar les plujes i sembla que per fi, sí, que ja està aquí la baixada de temperatures, la caiguda de les fulles i la tardor. A Flip, com sabeu, ens encanta que els nens toquin la vida. Així, creiem fermament en les activitats que els ajuden a comprendre els ritmes naturals i en la necessitat de treballar les estacions. Intentant ajudar-vos, hem fet una selecció de recursos i idees que ens enamoren per treballar la tardor a primer i segon cicle d’educació infantil. Som-hi!

  • Infantil 1r ciclePER QUÈ PRACTICAR IOGA AMB ELS TEUS ALUMNES?

    PER QUÈ PRACTICAR IOGA AMB ELS TEUS ALUMNES?


    La paraula ioga és un vocable d'origen sànscrit que significa unió i que utilitzem per referir-nos a una disciplina tradicional nascuda a l'Índia que, en un sentit ampli, defineix una actitud vital de respecte per un mateix, pel món i per les persones que ens envolten. El ioga és una pràctica que combina exercicis físics (asanas) de respiració (pranayamas) i de meditació. Practicar ioga és molt recomanable per als centres educatius, pel benestar emocional que proporciona als qui el practiquen; a més dels beneficis físics que aporta, en tant que millora l'elasticitat i la tonificació del cos; i pels beneficis directes que té en les relacions entre companys i en el procés d'aprenentatge.
  • Infantil 1r cicleEls ritmes a educació infantil

    Els ritmes a educació infantil


    Treballar els ritmes en les primeres etapes d'educació infantil (i a primària) és molt important per a l'assimilació de la vida quotidiana i de l'entorn per part de nenes i nens. En les primeres etapes de la vida es té una concepció del temps molt diferent de la que tenim els adults, els nens no entenen d'hores, de dies de la setmana, de mesos ... Per això, és important que docents i familiars els evitem inseguretats en aquest sentit, i els ajudem a connectar amb els ritmes diaris, setmanals i anuals, per viure de forma més conscient, i per fomentar la seguretat i l' autoestima.
A dalt